W kontekście kart graficznych często można usłyszeć o technologii DLSS. Czym właściwie jest i jak działa DLSS? Z angielskiego skrót ten oznacza Deep Learning Super Sampling. Jeżeli wciąż niewiele Wam to mówi, to zachęcam do przeczytania naszego artykułu, z którego dowiecie się wszystkiego o DLSS.
Do testowania technologii DLSS wykorzystałem kartę graficzną ZOTAC GAMING GeForce RTX 3090 Ti.
Wyjaśnienie czym jest DLSS zacznijmy od krótkiego wprowadzenia. Macie komputer z kartą graficzną ZOTAC GAMING GeForce RTX 3090 Ti. Chcielibyście zagrać w Cyberpunk 2077 w rozdzielczości 4K z najwyższymi ustawieniami graficznymi z włączonym Ray Tracingiem. Gra na tych ustawieniach śmiga w średnio 40 FPS. To jednak dla Was za mało. Chcecie, aby grać w minimum 60 FPS. Co możecie zrobić:
- wyłączyć Ray Tracing,
- zmniejszyć jakość tekstur,
- zmniejszyć rozdzielczość i korzystać z upscallingu.
Ale jednak nie chcecie robić żadnej z tych rzeczy, żeby nie pogarszać swojego doświadczenia z gry. Teoretycznie zostaje tylko wymiana karty graficznej… Ale tu wchodzi Nvidia ze swoją nową technologią DLSS.
DLSS – co to?
Technologia DLSS pozwala zwiększyć ilość klatek na sekundę w grach. DLSS wykorzystuje sztuczną inteligencję, aby generować dodatkowe FPSy. Ilości klatek na sekundę z włączonym DLSS może sięgać nawet między 200 a 300% standardowego klatkarzu. Czyli jeżeli gra działa w 30 klatkach na sekundę, to po włączeniu DLSS może osiągać między 60 a 90 klatek na sekundę.
Jak działa DLSS?
DLSS wykorzystuje sztuczną inteligencję, aby generować dodatkowe klatki na sekundę. Najpierw gra z włączonym DLSS generuje obraz o niższej rozdzielczości niż docelowa. Wymaga to mniej mocy obliczeniowej od karty graficznej i pozwala generować więcej klatek na sekundę. Następnie rozdzielczość wygenerowanego obrazu jest zwiększana przy użyciu sztucznej inteligencji. Daje to znacznie lepszą jakość niż po prostu uruchomienie gry w niższej rozdzielczości.
No tak, ale przecież wygenerowana w ten sposób klatka będzie miała mniej detali… Nie do końca. Co tutaj ważne, to wspomniana wcześniej sztuczna inteligencja. Jeżeli tylko wzięlibyśmy obraz i go rozciągnęli, to straciłby sporo na jakości. Nvidia do zwiększenia rozdzielczości każdej wygenerowanej klatki używa uczenia maszynowego. Dzięki temu obraz po zwiększeniu rozdzielczości nie powinien być rozmyty, a ostry i krystaliczny. Zadaniem AI jest przywrócenie utraconych w niższej rozdzielczości detali.
DLSS 3.0 – co to?
Najnowsza wersja technologii DLSS działa jeszcze precyzyjniej, dzięki czemu obraz praktycznie nie traci na jakości po rozciągnięciu. Poza opisanym wcześniej działaniem DLSS (zwiększanie rozdzielczości przez AI), DLSS 3 Frame Generated tworzy dodatkową trzecią klatkę między każdymi dwiema klatkami. Sztuczna inteligencja na podstawie wykonywanych obliczeń, między klatką A, a klatką C, generuje wygląd klatki B. Przez co zwiększa ilość FPS w grach. DLSS 3 Frame Generated tworzy coś w rodzaju klatek pośrednich.
Co ważne, sztuczna inteligencja do generowania dodatkowych klatek wykorzystuje informację o wektorze ruchu i geometrię. Dzięki temu wygenerowana dodatkowa klatka nie zachwieje kamerą w grze.
Jak powstaje DLSS?
DLSS to bardzo zaawansowany algorytm. Aby go przygotować, firma Nvidia na swoich superkomputerach generuje obraz w dwóch rozdzielczościach: 16K i Full HD. Następnie sztuczna inteligencja porównuje obrazy w tych dwóch rozdzielczościach. Algorytmy Nvidia zestawiają ze sobą miliony takich obrazów i w ten sposób uczą się jak tworzyć obrazy w wysokiej rozdzielczości z obrazów o niskiej rozdzielczości.
DLSS – różnice w grafice
Technologia DLSS działa zaskakująco dobrze. Grając ciężko odróżnić obraz wygenerowany przez DLSS od natywnego. Łatwo za to odróżnić spory wzrost FPS z włączonym DLSS. Przyglądając się screenshotom widać niewielkie różnice w jakości generowanej grafiki z użyciem DLSS i bez niego. Musicie jednak wiedzieć, że kiedy się gra, to jest to praktycznie niezauważalne.
Warto wspomnieć, że niektóre gry mają ostrzejszy obraz z włączonym DLSS, niż wyłączonym. Tak jest – niektóre gry mają lepszej jakości obraz z włączonym DLSS niż z wyłączonym. Jako przykład takich gier Nvidia podaje m.in.: MechWarrior 5: Mercenaries oraz Wolfenstein: Youngblood. To dzięki temu, że sztuczna inteligencja “nauczyła się” jego szczegółów z wygenerowanego wcześniej obrazu w rozdzielczości 16K.
W te dwie produkcje nie miałem okazji zagrać podczas testów, więc pokaże screenshoty przygotowane przez firmę Nvidia.
Czy DLSS działa ze wszystkimi grami?
DLSS nie działa ze wszystkimi grami, ale gier obsługujących DLSS jest naprawdę dużo. Gra musi mieć dodane wsparcie DLSS przez producenta. Obecnie ponad 300 gier wspiera technologię DLSS.
DLSS – jakie karty graficzne obsługują?
Technologię DLSS wprowadziła firma Nvidia w 2018 roku. Oto lista kart graficznych, które wspierają DLSS.
- NVIDIA GeForce RTX 2060
- NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER
- NVIDIA GeForce RTX 2070
- NVIDIA GeForce RTX 2070 SUPER
- NVIDIA GeForce RTX 2080
- NVIDIA GeForce RTX 2080 SUPER
- NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti
- NVIDIA GeForce RTX 3050
- NVIDIA GeForce RTX 3060
- NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti
- NVIDIA GeForce RTX 3070
- NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
- NVIDIA GeForce RTX 3080
- NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
- NVIDIA GeForce RTX 3090
- NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
- NVIDIA GeForce RTX 4050
- NVIDIA GeForce RTX 4060
- NVIDIA GeForce RTX 4070
- NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti
- NVIDIA GeForce RTX 4080
- NVIDIA GeForce RTX 4090
DLSS – rodzaje
Gracze mają 4 rodzaje wykorzystania technologii DLSS do wyboru:
- DLSS Quality – oferuje wysoką jakość tekstur oraz wzrost FPS.
- DLSS Performance – zapewnia największy wzrost FPS, ale może powodować niewielki spadek jakości tekstur.
- DLSS Balanced – kompromis między trybami Quality i Performace.
- DLSS Ultra Performance – pozwala na największe zwiększenie rozdzielczości obrazu, wykorzystywany przede wszystkim przez graczy posiadających monitory 8K